Co to jest odzież robocza i dla kogo jest polecana?

Co to jest odzież robocza i dla kogo jest polecana?

Twój zawód wymaga zastosowania specjalnych ubrań? Twoja odzież często się brudzi? Sprawdź, jaka jest podstawowa definicja odzieży roboczej. Jakie wyróżnia się środki ochrony indywidualnej oraz co właściwie oznaczają wybrane kategorie? Komu są szczególnie polecane ubrania robocze? Jakich tworzyw się używa do ich produkcji? Odpowiadamy w naszym artykule!

Odzież robocza – definicja

Odzież roboczą używa się przy stanowiskach pracy. Jest ona dostosowana do wykonywania obowiązków, które wiążą się z konkretnym zawodem. Za jej wydanie czy ekwiwalent odpowiada pracodawca. Zwykle wymagana jest przy pracy z maszynami lub urządzeniami. Przykładem może być zimowa kurtka robocza czy akcesoria takie jak:

  • czapki,
  • rękawiczki,
  • okulary,
  • kaski.

Jakie są środki ochrony indywidualnej?

Wyróżnia się następujące środki ochrony indywidualnej według kategorii:

  1. kategoria I – przykładem może być kombinezon roboczy, który chroni w sytuacji małego poziomu ryzyka. Nie wymagane są świadectwa badania rodzaju WE,
  2. kategoria II – ubrania zabezpieczają przed średnim poziomem ryzyka. Zalicza się do niej odzież ostrzegawczą czy chroniącą przed poparzeniem. Wymagany jest na nią certyfikat,
  3. kategoria III – chroni przed zagrożeniami życia lub zdrowia. Wymagana jest certyfikacja.

Dla kogo wskazane są ubrania robocze?

Ubrania robocze męskie czy damskie powinny być dostarczone pracownikom tylko w danych sytuacjach. Jak określa art. 237 [7] Kodeksu pracy pracodawca musi zapewnić je podwładnym w sytuacji, gdy osobista odzież pracownika może się zniszczyć bądź zabrudzić. Wszystko zależy od warunków pracy czy konkretnego stanowiska. Mogą także ubrania BHP być wymagane przez warunki:

  • technologiczne,
  • sanitarne,
  • związane z higieną pracy czy bezpieczeństwem.

Istnieją jednak pewne przypadki, które pozwalają na ustalenie z pracownikami tego, aby korzystali oni z własnych ubrań jako roboczych. Powinny one jednak spełniać warunki, które określają przepisy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeśli dojdzie do jej zniszczenia, pracodawca powinien wypłacić równowartość pieniężną za jej zniszczenie. Dobrze, aby wysokość kwoty odpowiadała rzeczywistej cenie stroju. Podobna sytuacja dzieje się z praniem prywatnych ubrań roboczych.

Czy można używać własnej odzieży?

Jak się okazuje, przepisy odnośnie ubrań roboczych nie pozwalają używać własnych ubrań w przypadku gdy:

  • obejmowane stanowisko dotyczy pracy, która wiąże się z bezpośrednią obsługą maszyn bądź innych urządzeń technicznych,
  • wykonywana praca może skutkować zabrudzeniem odzieży środkami chemicznymi, promieniotwórczymi czy zakaźnymi w zakresie biologicznym.

Jakie materiały się stosuje do produkcji odzieży roboczej?

Przepisy BHP określają poza tym materiał na odzież roboczą. Zwykle produkuje się je z bawełny. Może to być wykonany z bawełny i przewiewny, dający oddychać skórze drelich. W innym przypadku sprawdzą się włókna syntetyczne. Są one wodoodporne czy olejoodporne.

Jak często zmieniać ubranie robocze?

Wszystko zależy od pracodawcy, gdyż przepisy tej kwestii nie regulują. Zwykle wszystko zależy od regulaminu zakładu pracy. Okresy wymiany na nową odzież roboczą są różne. Wszystko zależy od rodzaju ubrania czy zawodu. Dobrze jednak, aby pracodawca ustalił rzeczywiste okresy użyteczności ubrań. Powinien wziąć pod uwagę jej przeznaczenie oraz wytrzymałość.

Dopuszczalne są także połączenia bawełny z poliestrem czy bawełny z poliamidami. Są to materiały nowej generacji, które zawierają bawełnę czy włókna poliestrowe lub poliamidowe. Cechują się zwiększoną wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne. Nie tylko wiąże się to z łatwym praniem, ale też chroni przed brudami czy zanieczyszczeniami. Przy tym oferowane przez hurtownie BHP ubrania zapewniają komfort użytkowania. Poza tym stosuje się do produkcji ubrań roboczych:

  • płótno,
  • flanelę,
  • ortalion,
  • torlen,
  • polipropylen,
  • stylon.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.